Recensie: ‘Het is hier helemaal (niet) perfect’ van Carlie van Tongeren

Ik had even de tijd nodig om de juiste woorden voor dit boek te vinden, maar vandaag komt dan toch echt mijn recensie van dit boek online. Dit boek betekent persoonlijk heel veel voor mij, want dit is het eerste (YA) boek met een hoofdpersonage die net zoals ik vitiligo heeft. Toen Carlie de oude cover van het is hier helemaal (niet) perfect bekendmaakte, reageerde ik hierop. Op die cover leek het namelijk net alsof er vitiligo zat op de handen, dit was niet op die manier maar Carlie zei toen wel dat het hoofdpersonage vitiligo heeft. Hierover zijn we in gesprek gegaan en ik heb Carlie een aantal persoonlijke dingen over mijn vitiligo vertelt, sommige hiervan zijn ook teruggekomen in het boek. Ik vind het nog steeds zo bijzonder om terug te lezen en die stukken raakten mij nog meer dan anderen. Juist omdat het nog dichterbij kwam. Ik heb dit boek, voor verschijning, mogen proeflezen en daar ben ik Carlie erg dankbaar voor! Nogmaals dankjewel dat ik jou mocht helpen in het proces van het is hier helemaal (niet) perfect.

Soms lopen de dingen anders dan je had bedacht of had gewild. Je hebt niet overal controle over. Dat lijkt heel erg. Of eng. Maar dat is het niet, als je daarmee leert omgaan. Dat is… het leven.’

Het verhaal

Yara is net glansrijk geslaagd voor het gymnasium en heeft twee Grote Reisdoelen: een succes maken van haar vrijwilligersproject én Instagram-account met bijna 10.000 volgers. Eenmaal in Indonesië haalt ze bergen likes binnen met haar perfecte Instagram-feed van een avontuurlijk en betrokken vrijwilligerswerkmeisje.

Wat haar volgers niet zien, is dat haar reis tegenvalt: het project dat maar niet van de grond komt, de klamme hitte en Yara zelf. Want hoe ver ze ook reist, ze neemt zichzelf en haar verleden gewoon met zich mee. Yara krijgt last van paniekaanvallen en de perfectie van haar feed brokkelt af. Dan ontmoet ze Ro, die juist niet lijkt te begrijpen hoe belangrijk Yara’s reisdoelen zijn. Hij heeft zelf juist helemaal geen doel. Onvoorstelbaar, vindt Yara. Of is hij precies wie ze nodig heeft op deze mislukte droomreis?

‘Soms moet je even een stap terug doen om sterker terug te komen.’

In het is hier helemaal (niet) perfect volgde ik Yara op haar droomreis. Tenminste, het lijkt de perfecte droomreis, maar dit is het niet. Niet voor Yara. Dan ontmoet ze Ro, een jongen die totaal het tegenovergestelde lijkt van haarzelf. Hij heeft geen reisdoel en staat geheel anders in het leven dan Yara. Wanneer hij voorstelt om een social-media break in te stellen, lijkt dit voor Yara eerst geen goed idee. Maar ze doet het toch.

Dit boek is opgedeeld in vijf delen. Elk deel is een stukje van Yara’s reis en naarmate je bij een volgend deel komt, groeit Yara meer en meer. Zo begint de zelfbruiner die ze al jaren gebruikt en die haar veel houvast biedt, haar steeds meer tegen te staan. Zelfs een keer zodanig dat ze het vergeet bij een videogesprek met haar tante. Ook hierin groeit ze. Maar als ze een keer met Ro de zelfbruiner niet op doet en hij niet reageert op haar witte plekken, begint ze opnieuw aan zichzelf te twijfelen. Maar Ro accepteert haar en haar vitiligo juist zoals ze is. Geef mij ook maar zo’n vriendje 😉

Personages

Ik hou van Ro, dat allereerst. Toen ik het is hier helemaal (niet) perfect mocht proeflezen, heb ik regelmatig gezegd dat ik wel zo’n vriendje als hij zou willen hebben. Ook Ro heeft het één en ander meegemaakt en naarmate het boek vordert, en hij en Yara steeds dichter naar elkaar toe groeien, groeit hij steeds meer en meer. Net zoals Yara. In het begin van het boek is zij nog heel erg onzeker over alles en wilde ik het liefste het boek instappen om haar een knuffel te geven. Maar hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer Yara groeit. Ze leert zichzelf op een bepaalde manier accepteren.

De schrijfstijl

Het is hier helemaal (niet) perfect is het eerste boek dat ik van Carlie van Tongeren las, maar zeker niet de laatste. Carlie heeft een ontzettend fijne en beeldende schrijfstijl, waardoor het net leek alsof ik bij Yara in Indonesië was. Alle plekken waar Yara naartoe is gegaan waren op zo’n manier beschreven dat ik het voor me zag, ondanks dat ik er zelf nog nooit ben geweest.

Conclusie

Ik kan me veel herkennen in Yara. Ik was acht toen ik vitiligo kreeg en het heeft zo’n acht jaar geduurd voordat ik het kon accepteren. Waar Yara zelfbruiner gebruikt, heb ik dit nooit gedaan. Wel zeg ik altijd: als ik het weer in mijn gezicht krijg, dan ga ik het ook gebruiken. Yara is zelf ook bang dat er meer plekken bij komen of dat de plekken groter worden. Deze angst was zo goed beschreven, dat je dit ook door het verhaal heen leest en voelt. De angst, die Yara heeft, dat de witte plekken uitbreiden of dat er nieuwe plekken bij komen, heb ik ook. Het blijft een strijd, ondanks dat ik het geaccepteerd heb.

‘Ik heb vlekken, ik ben ze niet.’

Dit boek had ik nodig gehad rond mijn zestiende, toen ik nog volop in het acceptatieproces zat. Het zou mij geholpen hebben om me minder alleen te voelen. En nu is dit boek er eindelijk. En daar ben ik zo blij mee en dankbaar voor! Dit boek behoort tot mijn favorieten van 2021, maar ook zeker tot mijn all-time favorieten. Ik kan ook niet wachten om het is hier helemaal (niet) perfect opnieuw te lezen en weet zeker dat dit in de toekomst gaat gebeuren.

Dankjewel lieve Carlie voor het schrijven van dit mooie boek, dat nu ook als ”mijn” boek is gaan voelen. Dankjewel dat ik deel uit mocht maken van het uitgeefproces, dat ik je mocht helpen door dit verhaal te proeflezen en tips mocht geven.

‘Dan switch ik naar de andere camera en verschijnen onze gezichten op het scherm. Dicht tegen elkaar, stralend, wit, bruin en alles daartussenin.’

Beoordeling: 5 sterren

Genre: YA roman